Wie zijn we

Muziekvereniging Eindhoven West is opgericht vlak na de oorlog op 21 juni 1945.
De basis van MEW ligt bij een groepje muzikanten die na de oorlog hun instrument tevoorschijn haalden uit kelders, diepe kasten of zelfs uit de tuin hebben opgegraven en met veel enthousiasme aan de slag gingen.

Voorop stond gezellig muziek maken en hun optredens bestonden vooral uit het opluisteren van bevrijdingsfeesten. Uniformen hadden ze nog niet, maar dat kon de pret niet drukken. Tot 1952 ging men op deze voet door maar langzaamaan voelde men de behoefte om het muziek maken wat professioneler aan te gaan pakken en met een dirigent voor de groep en een mooi uniform begon de ontwikkeling van een harmonie.

Vaandel MEW

30-jarig bestaan

In tenue en met Reinhard als dirigent

In 1952 kwam de harmonie onder leiding te staan van dirigent Henk Westerterp, lid van de uitgebreide en zeer muzikale families Westerterp en Bastian en vooral in de zestiger jaren boekte de harmonie diverse successen op muziekconcoursen zoals:

3e afdeling in Doornenburg; 1e prijs en afdelingskampioen + promotie

1958 2e afdeling in Andel; 1e prijs en afdelingskampioen +promotie|

1960 1e afdeling in Sprang Capelle; 1e prijs en afdelingskampioen + promotie

1963 afdeling uitmuntendheid in Oirschot; 1e prijs en promotie

1967 ere afdeling in Twello 1e prijs.

Ook de drumband had rond 1970 haar muzikale hoogtepunten in de 1e afdeling van de KNFM met o.a. deelname aan het topconcours met als resultaat het vice kampioenschap.

Naast muzikale prestaties besteedt MEW ook veel aandacht aan sfeer en gezelligheid. Het repertoire is gevarieerd samengesteld (van filmmuziek, tot klassiek, van popmuziek tot mars nummers) zodat de muziek voor iedereen uitdagend en leuk is, en waarbij de voorkeur van onze jeugd voorop staat.

MEW bestaat op dit moment uit een 40-tal enthousiaste muzikanten o.l.v. onze dirigent Reinhard Wind.
Door het jaar heen geven we bijvoorbeeld concerten in: Gemeenschapscentrum de Lievendaal (ons thuisfront), Van Doorne kiosk in Eindhoven, Caratpaviljoen in Helmond, Centrum voor de kunsten in Eindhoven (CKE), Wijkcentrum Unitas, etc.
We gaan zelfs de grens over voor muzikale uitwisselingen in Duitsland (Vohringen) en Frankrijk (Autun). We zijn zelfs in Minsk (Belarus) en Mexicostad geweest. Volgend jaar gaan we opnieuw naar Mexico.

Wil je zelf ervaren hoe leuk het is bij Muziekvereniging Eindhoven West? Kom dan vrijblijvend eens langs op onze repetitie op donderdagavond vanaf 20.00 uur in Gemeenschapscentrum de Lievendaal te Strijp.

Mexico 2015
Vöhringen 2019